torsdag 10 november 2016

Trevlig utdelningsvecka


Hösten har utdelningsmässigt varit ganska blek men denna vecka såg det lite trevligare ut på kontot. Inte mindre än 5 bolag hade den goda smaken att dela med sig av sina vinster till mig under veckan. Utdelningsinvestering har stötts och blötts på olika håll och det finns säkert både för och nackdelar med att fokusera på utdelningar och alla får göra som dom vill. Jag har valt att gå längs utdelningsstigen och än så länge känns det toppen.


En riktigt trevlig egenskap med denna strategi är att den är otroligt motiverande och rolig. Att se dom där utdelningarna på kontot ger mig glädje och håller mig motiverad i mitt investerande. Under den lilla period när jag hade en "chansportfölj" var det bara den aktuella kursen som gällde och det blev helt enkelt för tråkigt för mig. Jag älskar att ha dessa små pengaregn att se fram mot och dom har verkligen blivit en liten guldkant i mitt liv. Givetvis ska alltid fokuset vara att köpa bra stabila bolag!

November ser ut att kliva upp på prispallen för vilka månader som delat ut mest pengar. Troligen kommer den sluta som god tvåa när året ska summeras och det är ju inte så dumt. Funktionen på Avanza att kunna se sina kommande utdelningar tycker jag är väldigt trevlig och skulle funktionen utökas för att också fungera på utländska och främst då amerikanska aktier skulle jag bli själaglad. Tips till Avanza's utvecklare där:) Det kan säkert vara så att det är ett visst bök att få till denna funktion precis som det är svårt och dyrt att få till nyckeltalen kring de utländska bolagen. Hioppas kan man ju alltid göra.

Innan novembers utdelningar kan summeras väntar jag på utdelning från mina månadsutdelare Northwest Healthcare, Realty Income och STAG. Även Starbucks ska till att skeppa ut en liten peng till mig innan månaden är slut. Annars har ju vintern kommit till Sverige och det är inget jag hoppar högt över så det är tur att ljusglimtarna som dessa utdelningar är finns för att lysa upp de annars rätt mörka och kalla dagarna.

Hur ser era utdelningar ut i november?

MvH Pengaregn

8 kommentarer:

  1. Har inte fått min utdelning från Telenor. Tar det kanske längre tid att få den när man har Avanza? Lite utdelningar på höstkanten är aldrig fel :-) Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här. Både Telenor och Gjensidige hade utdelningsdag idag men dom lyser med sin frånvaro. Förhoppningsvis dimper dom in imorgon:)

      Utdelningar är aldrig fel:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Om Avanza skulle ordna så att utländska utdelningar kommer med i listan hade det varit kanon! =)

    Snyggt med dina utdelningar den här veckan! Själv har jag "bara" fått pengar från NCC den här veckan.

    SvaraRadera
  3. Kul! :) som du säger är utdelningsinvestering sjukt roligt eftersom man ser reaultaten direkt.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  4. Där ligger jag i lä! November är en av mina fem månader då jag helt saknar utdelning. Jag funderade tidigare på att göra ett utdelningsdiagram fördelat på årets månader. Jag släppte den idén när jag insåg att den mer eller mindre skulle bestå av tre fet staplar på vårkanten.

    Fortsätt tuffa på med utdelningarna och håll oss uppdaterade, det är alltid roligt att läsa om glädjen när de tickar in!

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
  5. Har klagat hos Avanza om utländska utdelningar, vi får se om det kommer i framtiden. Om tillräckligt många är på dem så...

    November var en bra utdelnnigsmånad, nästan 6000 kr. December blir desto fattigare bara några amerikanska månads- och kvartalsutdelare så det blir väl nån tusenlapp. Bomben kommer i april-maj istället :)

    SvaraRadera
  6. Månaden inleds med LTC och BRG, sedan NCC och SDIV, därefter OKE, APLE(nej, inte apple), MAIN och O sedan avslutas det den 21a november med DVYL, GOV, HDLV och SDYL.

    SvaraRadera
  7. De kommer förhoppningsvis framåt våren?!

    SvaraRadera