onsdag 9 november 2016

Pengaregn's puckade påhitt 1


Detta får bli starten på en, förhoppningsvis kort, inläggsföljetong som kretsar kring när jag klantat till det lite extra när jag svängt mina lurviga på börsens dansgolv. Egentligen skulle väl denna följetong startats för länge sedan då jag hunnit beta av ett antal tankevurpor och andra mer eller mindre klantiga saker. Anledningen att jag tar tag i det nu är att jag hittade på ännu ett puckat påhitt under kvällen och istället för att enbart vara sur över det så delar jag med mig och förhoppningsvis läser någon detta som inte hunnit gjort detta misstag och undviker det framöver.

Dagen har nästan bara handlat om det amerikanska valet och vilka effekter den nyvalda stollen eventuellt kommer ha på ekonomin, börsen och världen överlag. Det talades tidigt om börsras men detta visade sig ganska snabbt vara lite väl upphaussade slagord från pressen. Vissa aktier pressades dock nedåt en bit och en av dessa var Realty Income som föll kring 4% under eftermiddagen. Men kom till sak tänker ni säkert nu och jag är på god väg...

Fallet i Realty ledde till att jag plockade på mig ett par aktier till att börja med. Redan i detta första skede grunnade jag på om jag inte skulle lägga till en extra men valde att avstå för att jag ville att viktningen gentemot mina andra månadsutdelare skulle vara någorlunda jämn. Jag var nöjd och glad över mitt inköp och funderade inte så mycket mer på det förrens jag kikade in på Avanza lite senare igen. Realty hade då sjunkit en liten bit till och då blev suget för stort så jag köpte ännu en i tron att allt ändå hamnade på samma nota och under samma courtage.

För länge sedan skummade jag igenom hur courtaget funkade på Avanza och snappade där upp något i stil med att man kunde göra hur många avslut som helst i ett värdepapper under en och samma börsdag och att allt då hamnade på samma nota och till en courtagekostnad.

Efter att jag klickat hem min extra Realty-aktie kollade jag upp detta. Detta funkar precis som jag tänkt men INTE när man gör två separata ordrar! En courtagekostnad som redan i läge ett grämde mig blev plötsligt dubblad och för mina 3 aktier kommer jag således få betala 2 * 1 dollar = 18 pix!

Suck!

Kanske lär ni er något av mitt misstag eller så kanske ni kunde få er ett gott skratt. Förhoppningsvis fick ni med er något från detta så att mitt misstag och courtage inte var helt bortkastat. Vem vet, samlar jag på mig tillräckligt av dessa puckade påhitt kanske AdSense intäkterna väger upp för de bortkastade slantarna:)

MvH Pengaregn

19 kommentarer:

  1. Haha misstag med courtget har vi nog alla gjort. Jag köpte ett par aktier på first north för ett nåt år sen och missade att courtaget var 19kr. Som "tur" var gick jag plus när jag sålde trots att courtagekostnaden slutade på ca 8% av köpet.

    Den skönaste tabben måste varit för typ 8 år sen när jag köpte astra zeneca tror jag det var eller nåt liknande. Jag köpte en aktie för 300kr och betalade 99kr i courtage. :) Det blev -25% direkt och jag fattade ingenting, haha.

    Läxan jag lärt mig är, köp svenska aktier för minst 400kr, utlänska för 4000kr och använd inga storbanker för aktieköp.

    Min värsta tabbe tänkte jag spara till ett separat inlägg ;)

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. First north courtaget...been there, done that:)

      Försöker hålla mig kring de nivåer du nämner men jag känner mig så fruktansvärt låst när det är så stora summor som måste pumpas in i de utländska innehaven (USA). Jag vet att courtaget drar iväg när man köper mindre poster over there men ibland kan jag inte låta bli. Har ju inte slutat hoppas på att Avanza ska köra lite fritt courtage nu under black friday:)

      Min 25% bara av courtaget var allt en härlig affär det. Det måste varit via någon av storbankerna eller?

      Ser fram mot att höra om din värsta tabbe:)

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Frihetsmaskinen, en vän till mig gjorde precis samma misstag. Han skulle köpa sina första aktier och valet föll på Astra Zeneca. De inhandlades för 5-600 kr och courtaget blev 69 eller 99 kr eftersom courtagenivån var inställd på någon standardnivå. Det lär dröja innan han går plus på den affären. Men skam den som ger sig, jag visade honom hur man ställer in minicourtage och han fortsatte spara i aktier. Jag tycker att Avanza kunde ha mer info om det där när man blir kund, men de kanske skulle gå miste om en massa pengar då.

      Radera
    3. Haha, det kanske är AstraZeneca man ska undvika? Det kanske automatiskt blir högt courtage på den aktien! ;)

      Radera
    4. Låter helt klart som att man ska passa sig för Astra;)

      Härligt ändå att han inte blev avskräckt utan fortsatte med aktiesparandet.

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Hahaha, jag gjorde också en tabbe idag med mitt amerikanska inköp. Köpte in det till fel depå. Men det är väl ändå tur att man lär sig av sina misstag, eller vi hoppas att vi gör det.

    Allt gott
    /DanielWikstrom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj aj, det gör ont det. Har inte gjort det själv ännu men nojjat mig för att det ska ske har jag definitivt gjort:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Mer puckar åt folket! Det är helt klart att folk lär sig av andras misstag.

    När min flickvän precis hade öppnat sin portfölj hade hon courtage på 39 kr och ville köpa sin första H&M. Hon tyckte att jag var i snålaste laget som tyckte att den summan var något att orda om. Att köpet skulle vara på 250-300 kr spelade tydligen mindre roll. De dagarna är dock förbi, nu är hon courtageklok som få!

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
  4. Några läropengar blir det ju. Jag köpte fem aktier i Sydsvenska Hem med 19 kronor i courtage - hade inte kollat tillräckligt noga på vilken lista de handlades.

    Utländska aktier köper jag alltid i poster om valutan/,0025.

    SvaraRadera
  5. Hahaha! Ja missar med courtaget har vi nog alla gjort. Jag försöker alltid köpa rejäla poster så blir det mindre risk med det. Det sitter kvar sen storbankens tid då courtage var minimi 200 kr eller något sånt galet.

    SvaraRadera
  6. Ni som äger Fortum, hur funkar courtage mm i Finland? Ska man ha finska aktier i KF?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har Fortum (och även finska Kone) och jag handlar via Avanza där minicourtage ligger på €0,95. Om jag inte minns fel kör du en högre courtageklass och då är minicourtaget €4,95 och uppåt (här kan du se en detaljerad lista: https://www.avanza.se/vart-utbud/prislista/handel-utland.html). Jag kör KF av samma anledningar som att alla andra utländska innehav är i KF. Funderar du på ett inköp?

      Radera
  7. Tack! Egentligen är det flickvännen som är på Fortum. Utdelningen lockar och deras affärsverksamhet är ju stabil.

    Hur är det med källskatt mm i Finland? Är det samma som i USA?

    SvaraRadera
  8. Smart tanke att spara alla fadäser i en egen liten burk. Kul att blicka tillbaka till sedan och för att komma ihåg vad man inte ska göra igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja förhoppningsvis kan man lära sig något av det:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  9. Varit med om nästan samma grej. Hade en säljorder på 10 Monsanto, först gick 8 sen 2, tänkte inte mer på det. Men icke, två courtage. Surt sa Röven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vafan, jag tyckte att det stod på Avanza att en lagd order blir ett courtage även om den delas ut... Är kanske inte samma för utländska köp?

      Radera
    2. Jag tycker att det låter märkligt, jag är så gott som helt säker på att två courtage ej tas ut om det är så att du inte lade en helt ny order för de två sista aktierna och att avsluten skedde samma handelsdag. Är du säker att du inte råkade missa någon detalj, Omoraliska pengar? Skedde avsluten under två skilda handelsdagar?

      "Avanza tillämpar nota per order vilket innebär att när du lägger en order kan du ändra den oändligt antal gånger under en börsdag och få hur många delavslut du vill, utan att betala flera courtage. Du kan även få avslut på oändligt antal kursnivåer, utan att behöva betala flera courtage.

      Om du däremot lägger en helt ny order och får avslut även på den, handlar i ett nytt papper, i en ny handelsriktning (köp/sälj) eller får delavslut under en annan dag genereras en ny avräkningsnota och nytt courtage debiteras. Detsamma gäller om man lägger en långtidsorder som leder till delavslut under olika dagar."

      //Humankapitalisten

      Radera
  10. Nu blev jag osäker, men ni hade rätt, säljer skedde mellan två dygn. Mitt fel... surt i vilket fall

    SvaraRadera