torsdag 24 november 2016

Dan för dan...


Vilken kväll det här blev. Den jag har att tacka för det är min älskade sambo. Hon valde idag att överraska med att bjuda mig på en "Mr Pengaregn-gör-vad-han-vill-kväll". Denna valfria kväll resulterade i ett långt, varmt spabad i sällskap med live-sändningen av #uppesittarkväll och ett par pilsner. Nu vankas det god mat och under tiden den blir klar passar jag på att skriva detta inlägg samtidigt som jag lyssnar på de sista minutrarna av livesändningen.

Imorgon är det återigen dags att genomföra mitt månadsköp och just detta köp ser just nu ut att bli ett köp på steroider. Jag kommer fylla på i mina vanliga svenska innehav men samtidigt passade ju Avanza på att bjuda på courtaget på den amerikanska börsen under morgondagen och det har fått mitt huvud att spinna. Det finns ju en herrans massa fina bolag därute och jag vill äga dom alla. Njae inte alla kanske men det finns definitivt fler bolag än det finns likvider och det gäller att välja sina innehav med fingertoppskänsla.

Under eftermiddagen skissade jag på hur jag skulle vilja utnyttja möjligheten med den courtagefria-kampanjen och när jag kikade på slutsumman blev jag lite kallsvettig. Min första påfyllnadsskiss slutade på runt 15 000:- och riktigt så mycket vill jag inte plöja in när nu dollarn är såpass hög som den är. Skissen har bantats en smula och mina enda frågetecken just nu är om jag ska plocka in Pepsico i portföljen eller inte och till vilken vikt. Även VF Corp kommer få göra de andra sällskap i portföljen. Gemensamt med Pepsico är att de bägge dalat lite på sista tiden och nu börjar jag tycka att ingångsnivån är okej. Att bägge kompletterar min bombmatta på ett föredömligt sätt blir ytterligare ett plus i kanten;)

Det enda amerikanska innehavet jag inte väljer att fylla på i är Archer Daniels Midland. Jag är en stor förespråkare för att fylla på i både upp och nedgång men i ADM-fallet har den gått upp väl mycket även för min smak. Det är nästan så jag funderar på att plocka hem lite vinst i den. Är det courtagefritt på sälj också eller är det bara på köpsidan? Övriga amerikaner kommer dock få påfyllning i olika storlek.

Möjligheten att jämna till sina innehav med lite mindre skvättar utan att behöva fundera kring kostnaderna uppskattas verkligen och jag lyfter på hatten till Avanza för initiativet.

Efter lite föda blir det nog några rundor Battlefield:)

Vad köper ni under morgondagen?

MvH Pengaregn




10 kommentarer:

  1. Bara så att jag fattar det här. Din sambo säger att du får göra exakt vad du vill, och du väljer då att kolla på när två aktienördskillar snackar börs och avslutar sedan kvällen med dataspel?

    Flyttade hon ut ikväll eller väntar hon till i morgon ;-)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha😂 Jag har lyckats med konststycket att hitta en kvinna som älskar mig trots ovanstående intressen😊👍🏻❤️

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Ja, det är fan helt obegripligt :-). Men grattis!

      Radera
    3. Ja jag får allt nypa mig någon gång ibland;)

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Grattis till en sån sambo. Hade jag fått samma erbjudande från min fru och inte valt att göra något romantiskt med henne utan prioriterat datorspel och annat, "silent treatment" i en månad... minst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj fan det lät ju sådär. Har du testat att erbjuda det samma för henne? En kväll där hon får bestämma att göra precis vad hon vill alltså:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Du och jag har det bra Pengaregn :-) Kanske för bra. Se till att vårda relationen för det där är ovanligt...

    Courtagefri handel på Avanza är vad de erbjuder. Handel gäller både köp och sälj. Men det är inte väldigt sannolikt att du kommer att komma in i ADM på de nivåer du köpte på i början av året inom en snar framtid om du skulle vilja tillbaka. Jag håller hårt i mina och funderar på att öka men de närmaste månaderna finns det inte likviditet till det tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer jag absolut göra. Hon är värd mer än alla pengar i världen så den relationen planerar jag att vårda tills det är dags att dra på sig träfracken.

      Något i sälj i ADM blev det inte och jag tror precis som dig att dom kommer tuffa på rätt bra framöver också. Grymt trevligt bolag!:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  4. Vilket härligt inlägg Pengaregn, fantastiskt att du bjuder på en del av en guldkantad torsdagkväll!

    Jag har själv funderat på PepsiCo, jag gillar att de i en intervju pratar om framtidens potential för insekter. Jag gillar också att deras portfölj inte består av enbart dryck utan att de har fler starka varumärken. Jag har dock valt att inte passa på idag utan vill läsa på lite mer om bolaget.

    VFC tycker jag låter som ett fint val, jag har själv fyllt på en del i den här dippen :)

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du uppskattade inlägget:)

      Det blev en första position i Pepsico idag och anledningar till köpet är faktiskt flera av de du nämner. Just diversifieringen mellan snacks och dricka gillar jag. Sen tycker jag direktavkastningen är helt enkelt för att vara ett amerikansk bolag:)

      MvH Pengaregn

      Radera