måndag 21 november 2016

Yngst i lokalen


Ja det ska gudarna veta att det inte händer allt för ofta nuförtiden. Att jag är yngst i lokalen alltså... Men förra veckan hände det och dessutom med råge. Jag deltog då på min första aktivitet arrangerad av Aktiespararna. Det var "Den stora aktiekvällen" med tillhörande årsmöte som stod på agendan och jag var faktiskt riktigt peppad när det började bli dags. Peppen sjönk lite ju mer kvällen gick kan man säga.

Först gavs det en presentationen kring programmet Hitta kursvinnare och till viss del tyckte jag det verkade intressant. Dessvärre har jag ingen lust alls just nu att betala för denna typ av program. Min tråkiga utdelningsstrategi känns toppen men visst kan man bli lite sugen på att ge sig i kast med att försöka tajma marknaden när dom får det att låta så lätt bara genom att använda programmet. Nu är det kanske lättare sagt än gjort oavsett vilket fancy program man använder...

Efter denna presentation fortsatte programmet med ett riktigt sömnigt årsmöte. Här fick jag på riktigt bita mig i kinden någon gång för att inte somna. Under årsmötet passade jag dock på att spana lite på de andra deltagarna. Totalt tror jag kunde räkna mig till att det var två kvinnor där och kanske två stycken män förutom jag som inte hade uppnått pensionsåldern. Det här tycker jag känns rätt tråkigt faktiskt. Lite mer diversifiering bland besökarna hade definitivt varit trevligt. Förhoppningsvis kommer vi dit en dag när fler och fler får upp ögonen kring investeringar, börsen och sin ekonomi. Det känns lite som att vi mellan säg 30 och 45 hamnar lite mellan stolarna när det kommer till Aktiespararna och UA. Vi är för gamla för UA och "för unga" för att passa in i stora Aktiespararna.

En panel bjöds det också på och här fick vi höra ett antal banker prata om marknadsläge och diverse aktietips. Denna panel måste nog ses som kvällens mest intressanta inslag även om mycket som sades var sånt jag redan hört. Följer man börsen på vardagarna snappar man liksom upp ett och annat och då kommer inte information som till exempel att Novo Nordisk har det kämpigt som någon större nyhet.

För att sammanfatta mitt första möte med Aktiespararna IRL så är det nog att jag fick ungefär det som mitt pessimistiska jag hade trott. Optimisten i mig hade en annan bild och tyvärr blev det inte riktigt så. Jag tänker dock inte ge upp utan kommer det fler aktiviteter framöver som verkar intressant så kommer jag hänga på men en sak kan jag inte låta bli att störa mig på och det är att man som medlem måste betala entre för dessa aktiviteter. Det är inte gratis att vara medlem och då tycker jag gott att det kan vara fri entre för medlemmar och att icke medlemmar får betala en slant. Är det så i andra delar av landet också att man som medlem betalar?

En liten bonus denna kväll var att vi som deltog fick en liten bok om Aktiespararnas historia och det tyckte jag var trevligt.

Löningsveckan har startat och snart är det dags för ett nytt månadsköp. Jag har inte gett upp hoppet om att Avanza ska köra courtagefritt på fredag men än så länge är det tyst kring det. Håll tummarna!:)

MvH Pengaregn

4 kommentarer:

  1. Det låter som en halvljummen kväll. Känns sådär att de verkar sälja in "Hitta kursvinnare" såpass mycket, även om jag förstår att även de behöver sina inkomstkällor. Stor tumme upp att du har gett deras aktiviteter ett försök!

    Besöker du bolagsstämmor? Jag tror att det skulle kunna bjuda på bra IRL-underhållning för en som har såpass högt aktieintresse som du har :)

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst känns det så när någon försöker sälja in något för mycket? Man blir nästan misstänksam...

      Radera
  2. Bjöds det inte ens på något tilltugg av något slag? Då kan man ju känna att det är värt bara därför :D
    Själv har jag nog redan gett upp hoppet om courtagefritt :/ Lite intressant att Nordnet kan köra det men inte Avanza. Hade Avanza det förra året?

    Härligt att du deltar i alla fall :)

    SvaraRadera
  3. Jag har också varit på några av Aktiespararnas träffar. Tyvärr bara äldre på min ort också. En gång fick jag frågan om jag var journalist och skriva ett reportage, hehe. Hoppas att det blir ändring angående åldrarna så att även de lite över 30 vågar sig dit.

    SvaraRadera