onsdag 16 november 2016

Superentreprenören från Värmland


I mina trakter finns det ett namn som andas företagande och entreprenörskap mer än något annat. Namnet är Lars Wingefors. Som många andra framgångsrika företagare startade, den snart 40årige Lars, sin företagarbana tidigt. Faktiskt redan under högstadietiden då han började att kränga serietidningar via företaget L W Comics. Efter det har det rullat på i en rasande fart med diverse företag och ett antal fina priser. Bland annat har han vunnit Ernst & Young's exportpris.

Vägen har inte alltid varit spikrak och bitvis har det sett rätt mörkt ut för Karlstad-sonen. Under en period föll hans totala börsvärde från cirka 40 miljoner till ett par miljoner. Detta stoppade dock inte Lars utan han valde istället att satsa de pengar som fanns kvar på att bygga upp ett nytt företag Game Outlet Europe och sen dess har det tuffat på rätt bra. Just Game Outlet har jag handlat otroligt mycket från genom mina år som gamer. Konceptet är fantastiskt enligt mig. Bolaget köper upp restlager av spel när dom inte längre är lika heta och nya. Sedan skeppas dessa spel ut på pall och säljs lite varstans exempelvis Maxi. Det fina med detta är att som konsument kan man nu köpa helt nya spel till ett betydligt billigare pris än vad det var när det var det hetaste på topplistan. Snittpriset brukar ligga kring 199:- och det tycker jag är helt okej jämfört med 699:- som priset brukar ligga på kring nysläpp.

Anledningen att jag tar upp detta nu är att han är rykande aktuellt med att notera ett av sina nuvarande bolag på börsen THQ Nordic.  Väldigt kortfattat kan man säga att bolaget sysslar med att förvärva, utveckla och förlägga PC och konsolspel. I dagsläget har dom en spelportfölj bestående av 75 varumärken. Utöver eget ägda varumärken agerar även bolag som förläggare åt diverse partners och just nu sköts ruljansen kring 60 förlagstitlar. Vill ni veta mer om bolaget tycker jag ni ska spana in deras sida: THQ Nordic


Fram tills imorgon kl 17:00 har man på sig att bestämma om man vill vara med på noteringen eller inte. Aktier kommer handlas i 20:- styck och minsta antal man kan teckna upp sig för är 500 aktier. Då erbjudandet består av befintliga aktier kan man inte teckna via ISK. Kombinationen av ett minsta köp på totalt 10 000:- samt att jag inte kommer få aktier bland mina andra svenskar gör att jag drar mig för att teckna. Lite samma känsla som det var kring Engelska Skolans notering tycker jag mig känna även här så visst fasen hade det varit kul att vara med. Chansen att aktien blir övertecknad är stor och då kan nog första handlingsdagen bli intressant om man planerar att göra sig lite snabba slantar.

Att det sen är en värmlänning som styr skutan gör ju såklart att lokal-patriot-hjärtat klappar en aning extra. Än så länge har jag dock inte bestämt mig... Jag klurar fram och tillbaka och kommer sova på saken för att ta ett beslut imorgon.

Planerar ni att teckna THQ Nordic? Tror ni tilldelningen ens kommer komma i närheten av 500 asktier per person?

Under veckan kommer jag för första gången delta i en aktivitet från Aktiespararna och det ser jag mycket fram mot. Sammanfattning av aktiviteten kommer givetvis här på bloggen:)

MvH Pengaregn

10 kommentarer:

  1. Hej
    Tack för trevlig blogg! Jag kommer teckna, men man ska nog vara glad om man får hälften av de 500 tror jag. :-) För övrigt älskar jag börsnoteringar. Det är så jäkla spännande tycker jag. Mycket på gång nu med Alligator, THQ, Serneke och Smarteye. Kommer nog teckna alla de! Funderar lite grann på ÅAC också. Spännande med tillverkning av rymdutrustning(typ) :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för komplimangen!

      Visst tusen är noteringar spännande. Nästan för spännande... Jag har till slut landat i beslutet att inte teckna i THQ. Vi får se om dom kommer plockas in i ett senare skede.

      Hoppas noteringen blir en succe för din skull:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Tecknar, kommer nog att köra en "take the money and run" första dagen, har mycket investerat i Starbreeze och vill inte få slagsida mot tv-spel/datorspel. /Apan

    http://apansomkastarpil.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller tummarna att det blir bra avkastning för dig:) Jag fegar ur denna gång och väljer att kolla på från sidlinjen.

      En av mina "portföljregler" är egentligen att inte äga bolag som inte betalar utdelning men THQ lockar ändå och så också Starbreeze;)

      Lycka till!

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Jag håller mig till Starbreeze!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äger också Starbreeze men håller faktiskt på att sälja av innehavet...

      MvH Pengaregn

      Radera
  4. Vill inte heller ha nån mer spel aktie så avstår Thq ligger tung i Starbreeze och en liten kaka i paradox!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kunde gärna vikta mig lite mer mot spel men jag är inte så förtjust i att dom inte delar ut pengar än... Närmast till hands är möjligen Activision men dom känns så bedrövligt dyra.

      MvH Pengaregn

      Radera
  5. Vilken man alltså. Tänk sig att ha ett värde på 40 miljoner som i princip utraderas och sedan kriga på och fortsätta efter ett sådant enormt bakslag. Det kallar jag motivation.

    Är grymt sugen att teckna faktiskt. Äger däremot redan Paradox och vill inte vikta allt för mycket även om det här är den bransch jag är mest insatt i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm nu fick ju hans förmögenhet en rejäl skjuts upp i måndags. Sverige fick en ny miljardär;)

      Det blev ingen teckning för mig och med facit i hand känns det lite sådör:/

      MvH Pengaregn

      Radera