tisdag 15 november 2016

Hallå där vinterkräk!


Jag lever...nätt och jämt...

Fy satan vilken vecka vi haft i Pengaregnvillan. Vi hade den stora förmånen att vara några av beta-testarna av detta års vinterkräksjuka. Vi har kört skytteltrafik mellan sängen och toan och nu när det äntligen börjar släppa är både jag och resten av familjen helt slut. Egentligen borde man få en statligt finansierad ledighet efter en pärs likt denna. Inte nog med att man mår apa, man förlorar pengar på eländet också.

Nu har vi förhoppningvis spytt klart för ett bra tag framöver och kan börja ladda om batterierna igen.

Börsen fortsätter tuffa på efter Trumps seger och det mesta verkar flyta på som vanligt. Idag var sista handelsdagen med teckningsrätter inför Tele2's nyemission och denna gång har jag förberett mig genom att vara extremt noga med att det finns pengar på kontot som dom kan plocka när likviderna ska samlas in. Jag bommade ju detta i samband med Nibe's nyemission och fick då ett mindre panikanfall. De löste sig ändå i det fallet men en lärdom rikare blev jag och det är att ha koll på likviddagarna när det kommer till emissioner.

Ett bolag på min önskelista blev rätt rejält mycket dyrare nyligen och det är Intrum Justitia. Jag skulle vilja plocka in dom lite som ett komplement till mitt innehav i Nordea och har sneglat på aktien sedan i våras. Kursen har känts lite mastig och nu tog den som sagt ett jättehopp upp i samband med att nyheterna om sammanslagningen med Lindorff började trilla ut. Aktien handlas strax under 3% i direktavkastning och till P/E 16,64 så det är väl egentligen inte sådär skitdyrt. Vi får se om det kan tänkas bli ett köp i samband med månadens storhandling.

Under sjukfrånvaron har jag, förutom att hälsa på Ulrik, passat på att plocka på mig några fler aktier i Swedish Match som har dippat lite. Tror bolaget kan gå fint framöver och dessutom hägrar bonusutdelningen i december.

Jag håller tummarna att ni sluppit och slipper stifta närmre bekantskap med vinterkräket.

MvH Pengaregn

4 kommentarer:

  1. Har du något tips vad man ska göra om det kommer till nyemissioner? Är det bara att teckna upp teckningsrätterna om man verkligen tror på bolaget? Har själv aldrig varit med om den resan så är lagom osäker på ämnet.

    Bra att du återhämtats från de döda och att du slutat knacka på pärleporten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min tanke är ungefär såhär: Om jag kan tänka mig att köpa fler aktier i bolaget och planerar att äga det framöver så är det en självklarhet att delta i nyemissionerna då man slipper bli utspädd.

      Anledningar för min del att skippa skulle möjligen vara om jag just kände mig osäker på om jag vill behålla bolaget eller inte eller om viktningen skulle ändras drastisk av ett deltagande.

      Fick du någon klarhet i mitt tänk?

      Ha det fint!

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Det gäller ju att man har pengarna också.

      En sak att kolla in är vad som händer med teckningsrätterna om man inte använder dem. Förlorar man dem eller löses du in mot pengar? Jag är inte säker på att det är samma hos alla mäklare.

      Radera
    3. Där här du absolut ett par poänger Daniel!:)

      MvH Pengaregn

      Radera