tisdag 22 november 2016

Något lurt på gång Avanza


Kan det möjligen vara så att mina önskningar går i uppfyllelse? Avanza slängde idag upp bilden här ovan på deras facebooksida och nog verkar dom ha något i görningen om man kikar uppe i högra hörnet. Jag har, som jag nämnt ett antal gånger tidigare, önskat att Avanza skulle upprepa förra årets Black-Friday kampanj där dom erbjöd fritt courtage på amerikanska bolag. Denna blänkare gör iallafall att hoppet lever.

Skulle det bli så kommer jag göra påfyllningar i de amerikanska bolag jag redan har men jag har också siktat in mig på att plocka in några kandidater till. Vad vore då lägligare än köpa dom utan att behöva få sveda i snåltarmen på grund av courtage? Ja lägligare vore det såklart om kurserna inte hade varit så förbenat höga. Nya All Time High nivåer nåddes under gårdagskvälllen på andra sidan pölen så tajmingen med att köpa mer amerikansk är kanske inte den bästa. Jag kommer oavsett aktuell kurs att passa på att fylla på lite om det blir så att Avanza bjuder.

THQ klev idag in på börsen med bullar och bång och kursen fick en flygande start. Såhär i backspegeln kan jag ju ångra lite att jag valde att skippa att teckna mig men det är som alltid lätt att vara efterklok. Bolaget tycker jag verkar spännande så jag kommer med stort intresse följa dom från sidlinjen framöver. I samband med notering fick vi också en nya miljardär i Sverige, på pappret iallafall. Huvudägaren och superentreprenören Lars Wingefors äger idag lite över 50% av alla aktier och på grund att detta ökade hans förmögenhet rätt lavinartat i samband med noteringen och gjorde honom till miljardär.

Till miljardär är det en bit kvar men det är bara att kriga vidare:)

MvH Pengaregn

7 kommentarer:

  1. Ja, skulle inte Avanza bjuda på gratiscourtage efter de senaste hintarna så känns det nästan lite osnyggt gjort. Jag räknar mer eller mindre med en trevlig fredagsöverraskning.

    För min del är sannolikheten stor att det blir ett nytt innehav i form av PepsiCo, även om både amerikansk börs och dollar står högt så har den åtminstone dippat lite.

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
  2. Det vore trevligt. Även om jag tycker USD är på tok för högt värderad skulle till och med jag överväga öka i Coca Cola, VFC och Realty om kursen är någorlunda försvarbar. Kanske till och med blir ett köp i JNJ som hade ex-dag idag.

    Värt att komma ihåg är dock att rabatten inte ens är en procent på första tusenlappen och ännu mindre därefter så fördelen som jag ser det är endast att man kan köpa småposter där man är tveksam till att gå in för nära 4 000 kronor.

    SvaraRadera
  3. Var sugen på VF Corp, men kursen börjar springa iväg alldeles för snabbt, synd man icke fick lön den 20:e.
    Istället blir det nog till att sälja mina spin-off från HCP, dvs. Quality Care Properties Inc och återinvestera dem i HCP där de hör hemma ;)
    Håller med Utlandsutdelaren annars om att Realty Income Corp, J&J & Coca-Cola känns lockade med en liten post i varje (om det nu ens blir gratis courtage haha).

    SvaraRadera
  4. Jag envisas med att vara rädd för den dyra dollarn jag så black friday-corrtage kommer inte hjälpa mig alls. Vid närmre eftertanke känner jag mig kränkt. Varför får inte jag som investerare i Sverige gratis courtage? ;)

    SvaraRadera
  5. Dollarn har varit hög länge och är skyhög men jag har svårt att hålla mig borta ändå. Fyllde på lite i JNJ igår på 112$. Skulle vara kul att köpa några enstaka aktier i nya bolag bara för att ha lite koll på dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och nu har vi möjligheten imorgon att köpa några testposter när det blir fritt courtage. Jag gillar också att köpa mindre poster för att på så sätt få lite mer koll på bolaget. Det är nästan lite för många bolag som frestar just nu så jag får se vad resultatet blir efter min Black-Friday shopping:)

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Haha! Det är bara att skjuta hejvilt och köpa en i varje ;).

      Radera