tisdag 8 november 2016

Kanonerna är laddade


Det amerikanska presidentvalet har tidigare mer eller mindre gått mig förbi. Jag har såklart noterat vilka kandidaterna var och vem som vann men mycket längre än så har inte intresset sträckt sig. Den här gången är det lite annorlunda och anledningen till det är såklart mina placeringar på börsen och då speciellt mina amerikanska innehav. Utfallet i valet tror jag kommer ha ganska stor påverkan på min portfölj den närmsta tiden. Vem som är bäst som president har jag ingen aning om (även om den ena kandidaten verkar en smula stolligare än den andra) och jag tycker även systemet med bara två kandidater är rätt så märkligt. Men men... Nu är det som det är och då är det lika bra att sitta förberedd.

Någon valvaka kommer jag inte orka med, då den pågår nästan hela natten, utan planen är att följa det till en början för att sedan ta del av resultatet tidigt morgonen efter. När tror ni vi kommer se de största svängningarna på börsen? Blir det under börsdagen som infaller efter resultatet är klart?  Riktigt spännande ska detta bli!

Som en förberedande åtgärd har jag idag fyllt på både min ISK och min KF med torrt krut och färskladdade bössor. Min gissning är att det kommer gunga lite oavsett vem som står som vinnarna men skulle det vara så att Trumpen vinner lär det gå större svallvågor och då vill jag vara redo.

Det är ju otroligt synd att inte Avanza matchar Nordnet's kampanj med fritt courtage just denna vecka. Möjligheterna att fylla på sina innehav till schyssta nivåer kommer troligen finnas där och då hade ju courtagefritt även hos Avanza suttit som en keps. Ingen ide att gråta över spillt courtage så fritt eller inte fritt kommer jag vara redo både via barnens portfölj i Nordnet och min egen i Avanza.

USA är ett land som både fascinerar och förbryllar men för egen till väger dess positiva egenskaper över. För en herrans massa år sedan bodde jag en sommar i USA och efter det har jag ständigt längtat tillbaka. Förhoppningen är att det kanske blir en tur dit med familjen under nästa år om inte Trumpen bygger mur runt hela kalaset förstås...

Vem tror ni står som vinnare när röken skingrats?

MvH Pengaregn



3 kommentarer:

  1. Det lär nog bli en nedgång om Trump vinner, vilket verkar ganska sannolikt just nu. Jag har också flyttat mer pengar till KF kontot för att eventuellt göra några bra köp under veckan. Har kontot hos Nordnet så courtagefritt blir det också.

    SvaraRadera
  2. Man ska inte underskatta Trump, han kan stå som segrare imorgon. Blir så fallet väntar jag mig en skyhög volatilitet på marknaden och röda siffror så det skriker om det. Då trycker jag på köpknappen.
    /S

    SvaraRadera
  3. Opionionsundersökningar ger Trump 5-30% chans att vinna. Alltså fullt möjligt.

    Det finns faktiskt fler kandidater men de är inte speciellt attraktiva. De funkar mest som "jag vill inte"-säkerhetsventiler som om inte Trump var tillräckligt mycket "fuck you".

    SvaraRadera