tisdag 1 november 2016

Hur går det egentligen? OKTOBER


Kylan börjar krypa under skinnet rejält nu och jag börja redan längta mot nästa vår både gällande väder och utdelningar. Under månaden har flertalet av mina bolag lämnat kvartalsrapporter och överlag tycker jag det ser helt okej ut.

Portföljvärde den 1/11 2016155 152:-
Totalt årets utdelningar1226,72:-

Månadens lärdomar

Jag har tack vare er läsare lärt mig hur man räknar ut direktavkastning på egen hand. Detta kan ju vara nyttigt när informationen på exempelvis Avanza inte visas korrekt. Formeln lyder: Delen genom det hela = Direktavkastningen i procent.

Köp under månaden

Börsen håller fortsatt ångan uppe och merparten av innehaven handlas kring ATH nivåer. Min plan kvarstår dock att månadsköpa i både ur och skur.  Totalt handlades det aktier och fonder för 17 450,95:- under oktober. För att se mer i detalj vad som månadshandlades denna gång kan ni ta er en titt på detta inlägg: Storhandling

Utdelningar under månaden

Oktober var ingen höjdarmånad när det kommer till utdelningar. Endast utländska bolag delade med sig under månaden och totalsumman efter dragen källskatt landade på 89,31:-. November ser ut att bli ganska rejält mycket roligare på utdelningsfronten. Flera svenska bolag delar ut men även någon bonusutdelning.


Uppföljning bloggen

Denna månad slogs ett nytt rekord i antal besökare på en dag. Den nya toppnoteringen är 812 och rekordet slogs den 26/10. Totalt har jag haft 12 415 besökare under månaden som rullat förbi. Tack än igen alla ni som är inne och läser och kommenterar. Jag är mycket tacksam! Skulle ni vilja dela min blogg i social medier eller liknande så går det givetvis bra och är även något jag skulle buga, bocka & tacka för:)

Har börjat smida lite planer gällande den eventuella inkomsten från bloggen. En tanke jag har är att en gång om året plocka ut en utdelning från bloggen. Denna extrautdelning skulle passa fint att peta in i portföljen någon av de månader när det är som glesast med vanliga utdelningar.

Populärast inlägg under månaden topp 3

Feg-diversifiering

Att bredda sina investeringar genom att köpa flera bolag som är verksamma i samma bransch spånade jag här kring under namnet feg-diversifiering. För egen del har jag faktiskt gjort just detta  i och med att jag plockade in Telenor som en liten hedge mot mitt innehav i Tele2.

Skiss på räntesparande

Vad jag ska hitta på med de likvida medel som ligger och skvalpar har jag funderat en hel del på. I detta inlägg delade jag med mig av min skiss gällande detta. Jag är dessvärre lika osäker nu efter att ha få tagit del av er feedback. Låsa pengarna eller inte? Det är frågan det.

Nyemission i Nibe

I dessa dagar när Nibe's nyemission genomförts har ett gammalt inlägg från augusti seglat upp på topplistan. Kul att även äldre inlägg blir lästa.

Avklarade mål under månaden & portföljutveckling

2 delmål fick ett streck över sig under månaden som gått. Utdelningar månadsvis snittvärde gick jag över 100:- den 19/10 och 150 000:- i portföljvärde klev jag över den 26/10. Vill ni ta er en titt på mina mål kan ni klicka HÄR.

Portföljen fortsätter och växa och har vid ett par tillfällen under månaden slagit nya ATH rekord. Såklart jättekul även om portföljvärdet inte är något att stirra sig blind på.

Utveckling 1/10-31/10

Utveckling från starten i Februari.

Tidigare månadsuppföljningar finns länkade här under:

Hur går det egentligen? SEPTEMBER
Hur går det egentligen? AUGUSTI
Hur går det egentligen? JULI
Hur går det egentligen? JUNI
Hur går det egentligen? MAJ

På återseende nästa månadsuppföljning!

MvH Pengaregn

6 kommentarer:

  1. Stabil oktobermånad, bra jobbat!

    Det är en sak som jag har grubblat på. Nu när vintern snart smyger sig på, är det pengasnö som gäller då?

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snarare pengaslask;)

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Haha, jag har dubbel avsky mot slask. Att slaska är pokerslang för att spela ansvarslöst och helt enkelt kasta iväg pengarna till motspelarna. Vi får hoppas på en slaskfri vinter, i båda bemärkelserna!

      //Humankapitalisten

      Radera
    3. Det håller vi tummarna för:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Riktigt fin utveckling på både portfölj och blogg! Bra jobbat!

    SvaraRadera