onsdag 9 november 2016

Raset som kom av sig


Strax efter klockan sju imorse slog jag upp ögonen och sträckte mig omedelbart efter telefonen för att kolla vem som till slut tog hem kampen om rösterna i USA. Klumpen i magen växte snabbt när jag förstod att gubben Trump faktiskt tog hem det. Precis som innan Brexit var detta ett resultat inte särskilt många hade räknat med och börserna reagerade därefter... Till en början...

Jag förväntade mig verkligen storslakt på börsen efter att ha läst flera tidningars domedagsrubriker om börsras världen över. Nu stycker jag pressen ropade varg lite väl fort men väntan fram till när stockholmsbörsen slog upp sina portar var minst sagt lite nervös. Initialt bar det nedåt med sisådär 3,4% men sen var det som att luften gick ur det där raset. I skrivande stund ligger jag 0,4% ned för dagen och det är verkligen inget jag blir kallsvettig av. Nu har vi ju såklart inte sett det sista av denna börsoro men något börsras tycker jag inte vi kan tala om. Inte än iallafall... De amerikanska börserna har vi ju ännu inte fått se vart de tar vägen så eftermiddagen kommer fortsätta i spänningens tecken.

Mina kanoner var ju som sagt laddade men det blev liksom aldrig något läge att fyra av dom så då får dom snällt vänta på att bli satta i arbete några dagar till.

En viss oro kan jag inte låta bli att känna över att Trump blivit vald till president. Han representerar ett antal egenskapar som jag inte tycker att en av världens mäktigaste människor ska inneha och det skrämmer mig. Vad resultatet av allt detta blir kommer vi inte veta på bra länge men valet av president i staterna kommer inte påverka min investeringsfilosofi nämnvärt. Planen att köpa starka stabila bolag månadsvis i både upp och nedgång fortsätter precis som vanligt.

Ni har väl inte tryckt på säljknappen idag va?

MvH Pengaregn

8 kommentarer:

  1. Jag fick samma klump i magen imorse när jag hörde vad som hade hänt. Inte för att jag var rädd för ett ras utan för vad som kommer hända med världen framöver, och då tänker jag inte ekonomiskt.

    Jag hade trott på iaf 3-4% nedgång så jag missade också att köpa. Hann dock med några köp när index var ned runt 2,5%. Jag kan tänka mig att det kommer bättre köplägen framöver när folk börjar fatta vad som hänt.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ekonomin klarar sig nog på lite sikt men frågan är hur det går med de redan rätt djupa samhällsklyftorna som finns i USA nu när den här gubben står vid rodret...

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Jag var också ganska säker på en rejäl nedgång men nu är börsen nästan på plus. Jag väntar till USA öppningen och hoppas på en nedgång där.

    SvaraRadera
  3. Jag var också ganska säker på en rejäl nedgång men nu är börsen nästan på plus. Jag väntar till USA öppningen och hoppas på en nedgång där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte inte det blev så farligt där heller. Realty Income tog sig ett litet dyk och då passade jag på att plocka åt mig några till för att matcha viktningen med mina andra månadsutdelare:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  4. Jag tryckte på säljknappen idag. Men försäljningen skedde i Nordnet som har fått bud på sig så det är inget äkta sälj så att säga. Jag hade räknat med att behöva pengarna till att fånga upp billigt idag men jag väntade för länge. Var är börsens domedagsprofeter?

    Trump skrällde inatt, jag hoppas att han skräller igen och levererar som president.

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är sannerligen en skräll vi får hålla tummarna på:)

      Njae några solklara köplägen hittade inte jag heller förutom möjligen Realty som börjar komma ner till vettiga nivåer.

      MvH Pengaregn

      Radera
  5. Känns som jag har haft samma dag som många andra idag, choken, klumpen, girigheten och till slut besvikelsen. Men hoppet är det sista som lämnar så marknaden kanske tar sitt förnuft tillfånga imorgon.

    SvaraRadera